فیلم مستند اسرار دریاچه به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی آرمین ایثاریان در سال ۹۸ در گروه هنر و تجربه اکران شد. طول این فیلم ۷۰ دقیقه است و با هدف معرفی منطقه باستانی تخت سلیمان و مراحل اکتشافی دریاچه آن و رسیدن به عمق آن تولید شده است.

این فیلم که برنده جوایزی در جشنواره فیلم فجر شده و در جشنواره‌های مختلف خارجی نیز خوش درخشیده است به طور اکتشافی و پژوهشی به بررسی اسرار و زوایای پنهان دریاچه سحرآمیز و رازآلود تخت سلیمان تکاب و ویژگی‌های منحصر به فرد زمین‌شناسی آن می‌پردازد. (منبع: خبرگزاری ایرنا)

جذب مخاطب با روایت داستانی از افسانه‌ها

در منطقه باستانی تخت سلیمان که در استان آذربایجان غربی قرار دارد، دریاچه‌ای عمیق وجود دارد که داستان‌ها و افسانه‌های بسیاری درباره گنج‌های سلسله‌های مختلف تاریخی در آن مطرح هستند. این دریاچه به خاطر سمی بودن آب ِآن و قرارگیری در ارتفاع، تاکنون دست‌نیافتنی بوده و هیچ‌کس به اعماق آن نرسیده بود. این فیلم اکتشافی و پژوهشی به معرفی منطقه باستانی تخت سلیمان و مراحل اکتشاف اعماق تاریک و رمزآلود دریاچه تخت سلیمان می‌پردازد.

مستند اسرار دریاچه با مقدمه‌ای جذاب شروع می‌شود. اینکه انگشتری مشهور حضرت سلیمان، صلیب اصلی حضرت مسیح که به دست خسرو پرویز و پس از فتح اورشلیم به تخت سلیمان آورده شده و گنج‌های سلسله‌های سلطنتی مختلف ایران زمین طی قرن‌ها در اعماق دریاچه جا خوش کرده‌اند، آن‌قدر جذابیت دارد که بتواند مخاطب را تا انتها با فیلم همراه سازد.

فیلم‌ساز با این ترفند ساده و آورده‌های تاریخی که بر پایه حدس و گمان و افسانه شکل گرفته‌اند و البته هیچ‌یک بر مبنای اسناد متقن تاریخی بیان نشده‌اند، قصه فیلم را روایت می‌کند و تماشاگری که تشنه قصه‌ها و افسانه‌های درآمیخته با قصه‌های تاریخی است، با آن همراه می‌شود. (منبع: پایگاه تحلیلی خبری سینما، سینما)

عوامل فیلم اسرار دریاچه

کارگردان: آرمین ایثاریان
تهیه کننده: آرمین ایثاریان
پژوهشگر: آرمین ایثاریان
فیلمبردار: پویان آقابابایی
صدابردار: سهراب کاظمی
تدوینگر: پویان آقابابایی
صداگذار: محمدمهدی جواهری‌زاده
نویسنده گفتار متن: آرمین ایثاریان
گوینده: آرمین ایثاریان
آهنگساز: صدرالدین طاهری
مدیر تولید: غلامرضا احمدی
عکاس: عباس کوثری، حسام موفق و آرش محرمی