اپرای عروسکی مولوی به طراحی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی بهروز غریب پور از ۲۸ مهر تا ۲۴ آبان در تالار فردوسی به روی صحنه می‌رود. این اپرای عروسکی برای اولین بار در بهمن ماه سال ۱۳۸۸ و در همین تالار به روی صحنه رفت.
اپرای عروسکی مولوی نخستین اجرای خود را در بخش میهمان بین‌الملل در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر انجام داد. این نمایش اجراهای متعددی در کشورهای خارجی داشته است و در کشورهایی همچون گرجستان و امارات متحده عربی به روی صحنه رفته است.
بهروز غریب پور آثار زیادی در حوزه نمایش‌های عروسکی و اپرای عروسکی داشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به اپرای عروسکی رستم و سهراب، اپرای عروسکی خیام و اپرای عروسکی عاشورا اشاره کرد. گفتنی است او قبل از اجرای اپرای عروسکی مولوی، در مهر ماه ۹۸ نیز اپرای عروسکی حافظ را به روی صحنه برده است.

نظر کارگردان در مورد این اثر نمایشی

بهروز غریب پور درباره اپرای عروسکی مولوی می‌گوید: این اپرای عروسکی، نخستین اپرای ملی ایران است چرا که تمام اجرای این اثر با دستگاه‌های ایرانی انجام می‌شود و این نمایش، از این نظر، نقطه تکامل اپرایی است که هنرمندان ما سالیان سال از زمان میرزاده عشقی، به دنبال آن بوده‌اند. (منبع: ایران آنلاین)

محتوای اپرای عروسکی مولوی

اپرای عروسکی مولوی براساس اشعار مثنوی معنوی و کلیات شمس نوشته شده است. موسیقی این اثر نمایشی بر اساس موسیقی کلاسیک ایرانی، دستگاه‌ها و ردیف‌های آوازی با آهنگسازی بهزاد عبدی ساخته شده است. هنرمندانی چون محمد معتمدی و همایون شجریان روایت آوازین این اپرا را بر عهده دارند. ضبط موسیقی این اثر در اوکراین انجام شده است. در این نمایش از بیش از ۱۰۰ عروسک ریسمانی استفاده شده است. (منبع: ایران آنلاین)

عوامل اپرای عروسکی مولوی

نویسنده، طراح و کارگردان: بهروز غریب پور
آهنگساز: بهزاد عبدی
رهبر ارکستر: ولادمیر سیرنکو
اجرای موسیقی: ارکستر ناسیونال اکراین
دستیاران کارگردان: علی پاکدست، مریم اقبالی، علی ابوالخیریان، قاسم رحمتی
بازی دهندگان عروسک: مریم اقبالی، علی پاکدست، علی ابوالخیریان، مرجان احمدی، مرضیه سرمشقی، نسیم امیرخسرو، هانی حسینی، سارا اقبال، مهرنوش صادقیان، صدف بیگدلی، زینب اشرف‌زاده، الهام وفایی، مائده مدنی، نیلوفر ساسانی
آواگران: همایون شجریان (شمس)، محمد معتمدی (مولوی)، محمدرضا صادقی، علی خدایی، حسین علیشاپور، ملیحه مرادی، مصطفی محمودی، مهدی امامی، عامر شادمان، مهدی جاور، سجاد پورقناد، اسحاق انور، کیوان فرزین، احسان نصیری، سارا رضازاده، سولماز بدری، فرهاد اسدی، علی نجفی، علی یاری و …
مدیران صحنه: قاسم رحمتی، حجت هاشمی