تئاتر خانه برناردا آلبا اثر فدریکو گارسیا لورکا، شاعر و نمایشنامه‌نویس بلندآوازه اسپانیایی، به کارگردانی علی رفیعی از چهارشنبه ۱۴ آذرماه در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود.
علی رفیعی کارگردان مطرح تئاتر ایران آخرین بار در پاییز سال ۹۴ نمایش «خاطرات و کابوس های یک جامه دار از زندگی و قتل میرزا تقی خان فراهانی» را در تالار وحدت به روی صحنه برده بود.
رفیعی که در کارنامه خود تجربه موفقی از اجرای نمایشنامه های «عروسی خون» و «یرما» از آثار فدریکو گارسیا لورکا را دارد، با تئاتر خانه برناردا آلبا سه گانه نمایشنامه های فدریکو گارسیا لورکا را کامل می‌کند.

تئاترهای «یک روز خاطره انگیز برای دانشمند بزرگ وو»، «یادگار سال های شن»، «رومئو و ژولیت»، «شازده احتجاب»، «در مصر برف نمی بارد» و «شکار روباه» از جمله آثاری هستند که علی رفیعی طی سال های گذشته به روی صحنه برده است. (منبع: خبرگزاری مهر)

داستان تئاتر خانه برناردا آلبا

خانه برناردا آلبا آخرین و مهم‌ترین نمایشنامه فدریکو گارسیا لورکا است که توسط احمد شاملو به فارسی ترجمه شده است.

این نمایشنامه روایتگر آشفتگی زندگی خانواده زنی شصت ساله است که شوهرش به تازگی فوت کرده و پنج دخترش، که از بیست سال تا سی و نه سال سن دارند، هنوز مجرد هستند.
خانواده‌‌ برناردا ملاک و از دیگر خانواده‌های روستا بسیار ثروتمندتر هستند و این مسئله باعث شده است که آن‌ها نگاه تحقیر‌آمیز به مردم سطح پایین‌تر داشته باشند و همچنین دختران خانواده با دیگر افراد جامعه رابطه سردی داشته باشند. (منبع: دنیای اقتصاد)

عوامل تئاتر خانه برناردا آلبا

نویسنده: فدریکو گارسیا لورکا   مترجم: احمد شاملو

طراح و کارگردان: علی رفیعی   دراماتورژ: محمد چرمشیر

گروه کارگردانی: حمید پورآذری، مهرداد ضیایی، زمان وفاجویی

بازیگران: رویا تیموریان، مریم سعادت، مائده طهماسبی، نسرین درخشان زاده، پریسا صبوری نژاد، ریحانه سلامت، یلدا عباسی، سارا رسول زاده، مصطفی ساسانی، مرضیه بدرقه، ساناز روشنی، فرزانه زینتی، ساناز نجفی، هدیه رضایی

تهیه کننده: ستاره اسکندری

سرمایه گذار: ایران نمایش

طراح صحنه: علی رفیعی   مشاور طراحی و اجرای صحنه: منوچهر شجاع   طراح لباس: علی رفیعی، ندا نصر   طراح نور: صبا کسمایی

طراح گریم: سارا اسکندری

انتخاب موسیقی: فرشاد آذرنیا