تئاتر جنایت و مکافات بر اساس رمان مشهور فیودور داستایوفسکی، نویسنده شهیر روس، جدیدترین اثر رضا ثروتی به عنوان نویسنده، طراح و کارگردان است که بازیگران نام‌آشنایی چون بابک حمیدیان، آتیلا پسیانی، طناز طباطبایی، مهدی سلطانی، مینا ساداتی، پیام دهکردی، پانته‌آ پناهی‌ها، اصغر پیران و بهناز جعفری در آن ایفای نقش می‌کنند. این تئاتر از تاریخ ۱۹ خرداد ۹۸ در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

این سومین همکاری بابک حمیدیان و رضا ثروتی است. آن‌ها پیش از این در دو نمایش برگزیده بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر «ویتسک» و «مکبث» همکاری داشتند که بابک حمیدیان با ایفای نقش مکبث به عنوان بازیگر برگزیده سال نیز برگزیده شد. (منبع: ایرنا)

رضا ثروتی از کارگردانان برجسته و موفق تئاتر ایران به حساب می‌آید که برای نمایش‌های «مکبث»، «عجایب المخلوقات» و «ویتسک» اشاره کرد. همچنین او تئاتر تن شوری را در سال ۹۷ روی صحنه برده است.

داستان تئاتر جنایت و مکافات

داستان تئاتر جنایت و مکافات برگرفته از کتابی به همین نام است. این تئاتر داستان دانشجویی به نام راسکولنیکف را روایت می‌کند که با انگیزه‌های پیچیده‌ای که حتی خودش از تحلیل آن‌ها عاجز است، مرتکب قتل می‌شود. راسکولنیکف پس از قتل خود را ناتوان از خرج کردن پول و جواهراتی که برداشته می‌بیند و آنها را پنهان می‌کند. او پس از چند روز بیماری، حس می‌کند همه به او مظنون هستند و با این افکار کارش به جنون می‌کشد. او در این بین عاشق دختری می‌شود که این رابطه نشانه‌ای از مهر و محبت خداوند به انسان خطاکار است. راسکولنیکف درنهایت اعتراف و خود را تسلیم پلیس می‌کند.

عوامل تئاتر جنایت و مکافات

نویسنده، طراح و کارگردان: رضا ثروتی

بازیگران:  بابک حمیدیان، آتیلا پسیانی، طناز طباطبایی، مهدی سلطانی، مینا ساداتی، پیام دهکردی، پانته آ بهرام، اصغر پیران، بهناز جعفری

تهیه کننده: ماهان حیدری

مدیر تولید: روح الله زندی

دستیار تولید: سعید مسرور

دستیار کارگردان: آرش فصیح

طراح لباس: سارا خالدی

طراح دکور: رضا ثروتی