تنگه ابوقریب نهمین فیلم سینمایی بهرام توکلی است که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر خوش درخشید.
تنگه ابوقریب نامزد دریافت ۱۱ سیمرغ بود که از میان موفق به کسب شش سیمرغ شد. فیلم بهرام توکلی برنده سیمرغ‌های بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی، بهترین چهره‌پردازی، بهترین صدابرداری و بهترین فیلم شد و همچنین بهرام توکلی سیمرغ بهترین کارگردانی و امیر جدیدی سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود کردند.

تنگه ابوقریب نیز همچون “به وقت شام” و “سوءتفاهم” از فیلم‌هایی بود که سازمان هنری رسانه‌ای در جشنواره سی و ششم اکران کرد و با دریافت شش سیمرغ بلورین بیشترین سیمرغ را از سی و ششمین دوره جشنواره دریافت نمود.

شروع کارگردانی با موفقیت در جشنواره فیم فجر

توکلی کارگردانی را با فیلم کوتاه آغاز کرده است. او در اولین تجربه فیلم بلند، فیلم پابرهنه در بهشت را در سال ۱۳۸۴ کارگردانی کرد که جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول را از دوره بیست و پنجم جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.
در بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجز نیز “پرسه در مه” دومین اثر توکلی سیمرغ بلورین بهترین فیلم در بخش نگاه نو (فیلم‌های اول و دوم کارگردان) را از آن خود کرد.

فیلم تنگه ابوقریب اولین تجربه توکلی در سینمای دفاع مقدس

توکلی سه سال پس از “من دیه‌گو مارادونا هستم” آخرین اثر سینمایی خود، تنگه ابوقریب را ساخته و سراغ سینمای دفاع مقدس رفته است.
تنگه ابوقریب روایتگر پیروزی یک گروه است و یک قهرمان ندارد، فهرمان فیلم همه افرادی هستند که فیلم داستان ایثارشان را روایت می‌کند.

نکته مهمی که در تنگه ابوقریب به عنوان یک فیلم مربوط به جنگ رعایت شده چهره‌پردازی آن است، در طول فیلم با چهره‌های خاکی و پر از زخم و جراحت مواجه می‌شویم، همچنین در این فیلم کارگردان هیچ تلاشی در راستای پوشاندن و نشان ندادن چهره خشن و زشت جنگ نکرده است که فیلم را باورپذیرتر می‌کند.
در این میان نباید از پیاده‌سازی بسیار خوب جلوه‌های ویژه میدانی در این فیلم غافل شد. کار تصویربرداری تنگه ابوقریب در شهرک سینمایی دفاع مقدس، چرمشهر، اندیمشک و دزفول انجام شده است.

داستان فیلم تنگه ابوقریب

تنگه ابوقریب روایتگر داستان دفاع گردان عمار در برابر لشکرکشی رژیم بعث به فکه و شرهانی در روزهای پایانی جنگ است.

عوامل فیلم

نویسنده و کارگردان: بهرام توکلی

تهیه کننده: سعید مملکان

بازیگران: جواد عزتی، امیر جدیدی، حمیدرضا آذرنگ، مهدی پاکدل، علی سلیمانی، قربان نجفی و مهدی قربانی

مدیر فیلمبرداری: حمید خضوعی ابیانه

مدیر تولید: محمدرضا منصوری

تدوین: میثم مولایی

طراح چهره‌پردازی و جلوه‌های ویژه چهره‌پردازی: سعید ملکان

طراحی صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی

طراحی و ترکیب صدا: امیرحسین قاسمی

صدابردار: رشید دانشمند

موسیقی: حامد ثابت

جلوه‌های بصری: جواد مطوری، حسن ایزدی، محسن خیرآبادی، محمد برادران

جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی

عکاس: محمد بدرلو