تئاتر ادیپ افغانی به کارگردانی مجتبی جدی و نویسندگی احمد مهرانفر، از روز سه شنبه ۳۰ مردادماه تا ۲۰ شهریور و از ساعت ۱۸ در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی به روی صحنه می‌رود. احمد مهرانفر، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، علاوه بر نویسندگی، تهیه‌کنندگی ادیپ افغانی را نیز برعهده دارد. مجتبی پیرزاده و پریسا هاشم پور در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

ادیپ افغانی اقتباسی از ادیپ شهریار

نمایشنامه تئاتر ادیپ افغانی اقتباسی است از نمایشنامه ادیپ شهریار. ادیپ شهریار یک تراژدی از آتن باستان نوشته نمایشنامه‌نویس یونانی سوفوکل است. مسئله‌ای که در این تراژدی مطرح می‌شود، برخورد بشر است با تقدیر. سوفوکل در طول دوران زندگی خود ۱۲۳ نمایشنامه نوشته که فقط ۷ عدد بطور کامل باقی مانده‌اند: آژاکس، آنتیگونه، زنان تراخیس، ادیپ شهریار، فیلوکتتیس و ادیپ در کلنوس.

نمایشنامه ادیپ شهریار حدود ۲۵۰۰ سال پیش و در سال ۴۲۹ پیش از میلاد برای اولین بار به روی صحنه رفته است. داستان این نمایشنامه مربوط به شاهزاده‌ای شوم‌بخت است که در گریز از تقدیر شوم خویش راهی را برمی‌گزیند که ناخواسته به همان تقدیر شوم منتهی گردید، تقدیری که باعث می‌شود پدرش را بکشد و با مادرش ازدواج کند و در پایان وقتی پرده از این راز برداشته می‌شود، ادیپ با دستان خود چشمانش را از حدقه بیرون می‌آورد. (منبع: جهان اقتصاد)

داستان تئاتر ادیپ افغانی

تئاتر ادیپ افغانی درباره زنی است که سه شب است خواب می‌بیند شوهرش او را می‌کشد، همسرش اما ۱۵ سال است که خواب ندیده است. او متوجه می‌شود آخرین خوابش که پانزده سال پیش دیده است، شباهت عجیبی با خواب‌های زن دارد.

عوامل تئاتر ادیپ افغانی

کارگردان: مجتبی جدی

تهیه‌کننده: احمد مهرانفر

نویسنده: احمد مهرانفر

بازیگران: مجتبی پیرزاده، پریسا هاشم پور

طراح صحنه و لباس: مجتبی جدی

مشاور کارگردانی: الهه فرازمند

دستیار کارگردان: ابوالفضل سلحشور

گرافیک: سید محمد مساوات، وحید رزاقی

منشی صحنه: ساره حشمتی‌فر

عکس: مهدی قلی پور، مسعود میرمیری