اکران عمومی فیلم مغزهای کوچک زنگ زده از تاریخ ۴ مهر ۹۷ آغاز می‌شود. این فیلم پنجمین فیلم سینمایی است که هومن سیدی کارگردانی می‌کند. هومن سیدی نویسندگی فیلمنامه مغزهای کوچک زنگ زده را نیز بر عهده داشته و سعید سعدی تهیه‌کننده این فیلم است.

نوید محمدزاده و فرهاد اصلانی در نقش دو برادر، شخصیت‌های اصلی این فیلم هستند. تعدادی از بازیگران این فیلم از بین ۱۵هزار ویدیوی ارسالی برای فراخوان بازیگری و شاگردان کلاس‌های هومن سیدی انتخاب شده‌اند.

موفقیت در جشنواره فیلم فجر

مغزهای کوچک زنگ زده محصول سال ۹۶ است و در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضوری موفق داشت. این فیلم برای دریافت یازده جایزه از جشنواره فجر نامزد شد و برنده چهار جایزه از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه شد. مغزهای کوچک زنگ زده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه و بهترین صداگذاری را نیز به دست آورد.

محتوای مغزهای کوچک زنگ زده

این فیلم در انتقاد از وضعیت موجود اجتماعی خصوصاً در مقوله پخش و توزیع مواد مخدر در ایران ساخته شد. فیلم مغزهای کوچک زنگ زده در مورد خانواده‌ای است که در حاشیه شهر زندگی می‌کنند و محور اصلی داستان سه برادر در خانواده هستند؛
شکور، شاهین و شهروز، شکور برادر بزرگتر است و جای پدر منفعل خانواده را پر می‌کند، او یک آشپزخانه مواد مخدر دارد. شکور بچه‌های بی‌خانمان را می‌خرد و پرورش می‌دهد تا بعدها در خدمت آشپزخانه باشند. (منبع: برترین‌ها)

مغزهای کوچک زنگ زده داستان آدم‌های بی‌هویتی است که گله‌وار پیش می‌روند تا به نابودی برسند و راه نجاتشان آگاهی و پیدا کردن هویتشان است. (منبع: نت نوشت)

خیلی‌ها معتقدند که مغزهای کوچک زنگ زده یک کپی از فیلم «شهرخدا» برزیلی است. می‌توان گفت این فیلم در ایده‌ها وام دار فیلم برزیلی است. شخصیت شهروز یادآور شخصیت «تاس کوچیکه» در «شهرخدا» است و ترسیم فضای پاپتی‌ها و اراذل و اوباش هم متاثر از فیلم برزیلی است.
مغزهای کوچک زنک زده شباهت‌های بسیاری به فیلم شهر خدا دارد. با همه این تفاسیر این فیلم در یک کولاژ هوشمندانه با دغدغه‌های اجتماعی فیلمساز که متاثر از آثاری چون «ابد و یک روز» هم هست در کنار هم محصولی و جهانی تازه به مخاطبش می‌دهد. (منبع: برترین‌ها)

عوامل فیلم مغزهای کوچک زنگ زده

نویسنده و کارگردان: هومن سیدی

تهیه کننده: سعید سعدی

بازیگران: نوید محمد زاده، فرید سجادی حسینی و فرهاد اصلانی با حضور نازنین بیاتی. با معرفی نوید پور فرج، مرجان اتفاقیان و هامون سیدی

مدیر فیلمبردای: پیمان شادمان فر  ,  تدوین: مهدی سعدی، هومن سیدی , طراحی و ترکیب صدا: سید رضا علویان , صدابردار: مهران ملکوتی , طراح صحنه: محسن نصرالهی طراح لباس: مارال جیرانی , طراح چهره پردازی: ایمان امیدواری , سرپرست گروه کارگردانی: فرید سجادی حسینی , برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: هانیه بساتینی , جانشین تولید: یاسر سلیمانی , عکاس: امیر حسین شجاعی , خواننده: رضا کولغانی , جلوه‌های ویژه میدانی: ایمان کرمیان , جلوه‌های ویژه بصری: بهنام خاکسار , تبلیغات: لوتوس پلاس , پخش: نیکان فیلم