مطمئناً تأثیرگذارترین اتفاق چند سال اخیر در تمام حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی شیوع و همه گیری بیماری کرونا بوده است.
حوزه فرهنگ و هنر و سینمای ایران نیز از این قاعده مستثنی نبودند و تنها چند هفته پس از برگزاری جشنواره فیلم فجر بود که با شیوع کرونا در ایران، سالن‌های سینما تعطیل شدند. این تعطیلی در بهترین دوره برای اکران فیلم‌ها اتفاق افتاد و سینمای ایران در دوران کرونا اکران نورزوی ۹۹ را از دست داد.

اکران آنلاین در سینمای ایران

با توجه به پایداری شرایط و همه‌گیری جهانی کرونا، همه کسب‌وکارها خود را به نوعی با شرایط جدید تطبیق دادند و به سمت دورکاری و استفاده بیشتر از امکانات فناوری اطلاعات حرکت کردند. در این میان، سینمای ایران نیز تحولات زیادی را تجربه کرد.
در فروردین ۹۹ بود که عوامل فیلم سینمایی خروج به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا در تصمیمی شجاعانه اعلام کردند برای اکران آنلاین فیلم خود آمادگی دارند و بدین ترتیب شاهد اولین اکران آنلاین سینمایی در ایران بودیم. پخش و نمایش سریال‌ها و فیلم‌ها از طریق تلویزیون‌های اینترنتی چند سالی است که در ایران رواج یافته و این رسانه‌ها را به مؤثرترین رسانه‌های کشور تبدیل کرده‌اند. اما اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی تا قبل از این مطرح نبود. بیماری کرونا باعث شد تا شرایط تغیر کند و در حال حاضر (نیمه مرداد ماه ۹۹) ۶ فیلم سینمایی در حال اکران آنلاین در فیلیمو و نماوا هستند.

بازگشت مجدد سینما ماشین

سینما تهرانپارس یا همان درایوین سینمای تهرا‌پارس که در سال ۱۳۳۹ در تپه‌های تهرانپارس تاسیس شد، نخستین سینما ماشین در ایران محسوب می شود، در این سینما، تماشاگران با ماشین‌های خود وارد محوطه سینما می‌شدند و از درون خودروهای خود فیلم را تماشا می‌کردند. به هر خودرو یک بلندگوی مخصوص داده می‌شد که بینندگان برای خود صدای آن را کم یا زیاد نمایند، ظرفیت درایوین سینمای تهرانپارس ۲۸۴ خودرو بود.
اما شیوع بیماری کرونا و تعطیلی سالن‌های سینما به خاطر عدم امکان رعایت فاصله فیزیکی و پروتکل‌های بهداشتی در بهار ۹۹ باعث شد، فعالان حوزه سینما باز هم به فکر احیای ایده سینما ماشین بیفتند. سینما ماشین از جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ در دو سانس ۲۱ و ۲۳:۳۰ در پارکینگ شماره ۳ برج میلاد تهران اجرا شد و اولین فیلمی که برای اکران در سینما ماشین پیش قدم شد، فیلم «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا بود.
این طرح با حضور حدود ۱۶۰ ماشین در هر سانس که محل قرارگیری آن‌ها با خط‌کشی مشخص شده اجرا شد، طبق دستورالعمل اجرای این طرح در هر خودرو حداکثر دو نفر امکان تماشای فیلم را داشتند و تماشای فیلم برای سرنشینان عقب خودرو ممکن نبود. (منبع: سلام نو)
طرح سینما ماشین با مشارکت سازمان هنری رسانه‌ای اوج و موسسه سینمایی نورتابان، برای اولین بار در کشور پس از انقلاب با نمایش فیلم سینمایی خروج تازه‌ترین اثر ابراهیم حاتمی‌کیا آغاز شد. سینما ماشین‌های دیگری نیز در نقاط دیگر تهران و ایران فعال شدند ولی در حال حاضر به علت بازگشایی سینماها فیلم‌ها تمایل کمتری به اکران در سینما ماشین دارند.

بازگشایی سینماها از تیر ماه ۹۹

پس از یک دوره تقریباً چهار ماهه، تعطیلی در سینمای ایران در دوران رسماً پایان یافت و در تیر ماه ۹۹ بود که اعلام شد سینماها می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را از سر بگیرند. طبق این پروتکل‌ها، سینماها با ۵۰ درصد ظرفیت بازگشایی شدند و تنها افرادی که از اعضای یک خانواده هستند می‌توانند در کنار هم بنشینند و سایر افراد با حفظ فاصله دو صندلی درمیان در کنار هم قرار خواهند گرفت.
محدودیت ظرفیت سینماها باعث شد بسیاری از فیلم‌ها نسبت به اکران در شرایط فعلی تمایلی نداشته باشند و خیلی از فیلم‌ها نیز اکران آنلاین و یا تلفیقی از اکران آنلاین و اکران در سینماها را برگزیدند.