فیلم غلامرضا تختی به کارگردانی بهرام توکلی، تهیه‌کنندگی سعید ملکان و نویسندگی بهرام توکلی و سعید ملکان محصول سال ۱۳۹۷ است و از ۲۵ اسفند ماه اکران آن در سینماهای ایران آغاز شده است. این فیلم در نخستین روز از سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی شد. فیلم علامرضا تختی در ۱۰ بخش کاندید کسب سیمرغ بلورین شد و همچنین موفق به کسب سیمرغ بلورین دو بخش بهترین فیلمبرداری و بهترین طراحی صحنه شد. بهرام توکلی در سال ۹۶ نیز با فیلم تنگه ابوقریب حضور موفقی در جشنواره فیلم فجر داشت.

زندگی غلامرضا تختی

غلامرضا تختی مشهور به جهان‌پهلوان تختی، کشتی‌گیر ایرانی ۵ شهریور ۱۳۰۹ در محله خانی‌آباد در جنوب تهران به دنیا آمد. تختی در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن به همراه امام‌علی حبیبی نخستین مدال‌های طلای تاریخ ورزش ایران در بازی‌های المپیک را کسب کرد. او با یک مدال طلا و دو مدال نقره المپیک، دو طلا و دو نقره قهرمانی جهان و یک طلای بازی‌های آسیایی در فهرست برترین‌های قرن فیلا در جایگاه سیزدهم قرار دارد.

تختی در ۱۷ دی ۱۳۴۶ در اتاقش در هتل آتلانتیک تهران درگذشت. او دو روز قبل از مرگش وصیت‌نامه‌اش را در دفترخانه اسناد رسمی به ثبت رسانده بود. درباره دلایل مرگ او اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد.

داستان فیلم غلامرضا تختی

فیلم غلامرضا تختی درباره مرگ مرموز جهان پهلوان نیست بلکه بیشتر درباره زندگی اوست. فیلم با قرائت وصیت‌نامه غلامرضا تختی شروع می‌شود،  سکانس بعد جهان پهلوان در اتاق بیست و سه هتل آتلانتیک مشغول به هم زدن قرص در لیوان آب است که به گذشته و کودکی تلخ و همراه با فقر خود پرتاب می‌شود. تمرکز فیلم بر جنبه مردمی شخصیت جهان پهلوان تختی است. در فیلم مدام صحنه‌های کمک او به مردم نمایش داده می‌شود.

در قسمت‌هایی از فیلم غلامرضا تختی به جدال ساواک و حکومت با مرام و اندیشه جهان پهلوان اشاره می‌شود. ارادت او به دکتر مصدق برایش دردسرساز می‌شود. آنها او را از کشتی محروم می‌کنند، حقوقش را قطع می‌کنند و سرانجام این بی‌مهری‌ها و شایعات ریز و درشت روزنامه‌ها و شرایط بد اقتصادی و مشکلات خانوادگی او را به اتاق بیست و سه هتل آتلانتیک می‌کشاند. (منبع: فرارو)

عوامل فیلم غلامرضا تختی

کارگردان: بهرام توکلی

تهیه‌کننده: سعید ملکان

نویسندگان: بهرام توکلی و سعید ملکان

بازیگران: محسن تختی، شاهرخ شهبازی، علیرضا گودرزی، امیررضا فرامرزی، ماهور الوند، بهنوش طباطبایی، مجتبی پیرزاد، آتیلا پسیانی، فرهاد آئیش و پریوش نظریه

مدیر فیلمبرداری: حمید خضوعی‌ابیانه   تدوین: میثم مولایی

صدابردار: رشید دانشمند   چهره‌پرداز: سعید ملکان

طراح صحنه: کیوان مقدم   طراح لباس: امیر ملک‌پور

صداگذاری: امیرحسین قاسمی   موسیقی: افشین عزیزی