خط باریک قرمز فیلم سینمایی مستند به کارگردانی فرزاد خوشدست است. این فیلم بر پایه تئوری سایکودرام و با هدف تئاتردرمانی ساخته شد و تولید آن به مدت چهارسال به طول انجامید.

این فیلم در آخرین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر برنده جایزه نت پک (شبکه توسعه سینمای آسیا اقیانوسیه) شد و نماینده سینمای مستند ایران در آخرین دوره جوایز آسیا پاسیفیک بود و همچنین برنده چهار جایزه در سینماحقیقت و فیلم منتخب جشنواره پوسان و… نیز شده است.

فیلم خط باریک قرمز یکی از فیلم‌هایی بود که در کنار مستند جایی برای فرشته‌ها نیست موفق شد تا جوایز متعددی را در جشنواره سینما حقیقت از آن خود کند؛
فیلمی که شاید بیشتر از تمام مستندهای حاضر در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، از بازیگران و چهره‌های شناخته‌شده‌ای چون هنگامه قاضیانی، فرهاد اصلانی، افشین هاشمی و توماج دانش بهزادی بهره برده است. (منبع: خبرگزاری ایرنا)

اکران این فیلم مستند از ۶ مرداد ۹۹ در سینماهای گروه هنر و تجربه اکران عمومی خود را آغاز کرده است. خوشبختانه اکران و بازتاب‌های این مستند سینمایی باعث شد در سال ۱۳۹۹ یک نوجوان که در کانون اصلاح و تربیت به جرم قتل حکم اعدامش صادر شده بود، نجات پیدا کند.

داستان خط باریک قرمز

مستند «خط باریک قرمز» داستان یک گروه مجرم نوجوان در یک زندان است که با کمک چند مربی بازیگری تصمیم می‌گیرند یک نمایش را روی صحنه ببرند و ناگفته‌های زندگی خود را از این طریق بیان کنند تا اگر این نمایش موفق بود، به این بهانه و برای اجرا در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از زندان خارج شوند، اما تعدادی از آن‌ها برای روز اجرا، نقشه فرار می‌کشند. (منبع: پایگاه خبری تحلیلی سینما تجربی)

انگیزه کارگردان برای حرکت در مسیر سایکودارم

فرزاد خوش‌دست کارگردان این فیلم درباره انگیزه خود از تولید این فیلم چنین می‌گوید: قبل از خط باریک قرمز فیلمی به اسم زنی که نام ندارد را در زندان زنان قرچک ورامین ساختم.
آنجا سوژه‌ای داشتم، زنی که از ۱۳ سالگی در کانون اصلاح و تربیت بود و زمانی که من به سراغش رفتم، ۳۱ ساله بود و تمام زندگی‌اش را در زندان گذرانده بود.

این خانم به خاطر یک قتل تقریباً عمد در زندان به اعدام محکوم شده بود، دیگر از سرنوشتش خبر ندارم اما این نقطه عطفی در کار متأخرم بود.

روزهای آخر که در زندان بودم و با این خانم کار می‌کردم به من گفت: کاش کارت تمام نشود و بازهم اینجا باشی. گفت: وقتی جلوی دوربین شما هستم و درگیر این کار، شب که می‌خواهم به داخل بند بروم، قرص اعصاب نمی‌خورم و آرام هستم. وقتی این مسئله را با مشاور روانشناسی‌ام دکتر پورحسین مطرح کردم گفت این نوعی سایکو است که با حضور دوربین تو آرام می‌شود.

او همچنین می‌افزاید که بعد از این و با تشویق و راهنمایی کیارستمی سراغ ایده تولید فیلم خط باریک قرمز رفته است. (منبع: خبرگزاری ایرنا)

عوامل داستان خط باریک قرمز

فیلمنامه‌نویس و کارگردان فرزاد خوشدست
تهیه‌کننده نگار اسکندرفر- فرزاد خوشدست
بازیگران
فرهاد اصلانی
هنگامه قاضیانی
امیر دژاکام
افشین هاشمی
یاسر خاسب
توماج دانش بهزادی
موسیقی صبا ندایی
فیلم‌بردار مرتضی پورصمدی
تدوین‌گر آرش زاهدی اصل