فیلم درخت گردو فیلمی در ژانر درام و تراژدی به کارگردانی محمدحسین مهدویان، به قلم ابراهیم امینی و حسین حسنی و تهیه‌کنندگی سید مصطفی احمدی است که در سال ۱۳۹۸ ساخته شد.
این فیلم یکی از گزینه‌های سینمای ایران برای حضور در اسکار ۲۰۲۱ بود و به همین دلیل مقرر شد یک اکران یک هفته‌ای در کردستان داشته باشد؛
چرا که شرط حضور در اسکار ارکان حداقل یک هفته‌ای فیلم است.

مسئولان این فیلم از آنجایی که به روایت حوادث تلخ بمباران شیمیایی سردشت می‌پردازد، کردستان را برای اکران موقت خود انتخاب کردند. اما طی خبری که در ۱۸ آبان منتشر شد، فیلم خورشید به کارگردانی مجید مجیدی به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار انتخاب شد. (منبع: خبرگزاری مهر)

موفقیت در جشنواره فیلم فجر

درخت گردو نیز مانند آثار قبلی محمدحسین مهدویان؛ دوگانه ماجرای نمیروز و ایستاده در غبار و لاتاری در جشنواره فیلم فجر موفق ظاهر شد.
درخت گردو در بخش اصلی سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و محمدحسین مهدویان سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و پیمان معادی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای این فیلم از آن خود کردند.

داستان فیلم و وجه تراژیک آن

پیمان معادی در این فیلم نقش فردی به نام «قادر مولان‌پور» را بازی می‌کند که در خلال بمباران شیمیایی سردشت خانواده‌اش دچار مشکلات شیمیایی می‌شوند. اما داستان این فیلم تنها وجه تراژیک این فیلم نبود.
در اوایل آبان ۹۹ خبر درگذشت یک خانواده کرد ایرانی در کانال مانش در خبرگزاری‌ها منتشر شد که در حال تلاش برای مهاجرت از طریق قایق و از مبد‌‌ا فرانسه و به مقصد انگلیس بودند.
یکی از اعضای این خانواده دختری ۹ ساله به نام آنیتا ایران‌نژاد بود که محمدحسین مهدویان پس از شنیدن این خبر ویدیوهای تست بازیگری از آنیتا برای بازی در این فیلم را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد.
آنیتا یکی از گزینه‌های بازی در فیلم درخت گردو بودُ ویدیوی تست بازیگری او که توسط کارگردان این فیلم منتشر شد، بازخورد زیادی در شبکه‌های خبری واجتماعی داشت و جنبه‌های تراژیک این فیلم را دوچندان کرد.

عوامل فیلم

کارگردان: محمدحسین مهدویان
نویسنده: ابراهیم امینی و حسین حسنی
تهیه کننده: سید مصطفی احمدی
بازیگران: مهران مدیری، پیمان معادی، مینا ساداتی و مینو شریفی