تئاتر چهره مرد هنرمند در جوانی به کارگردانی مصطفی هرآئینی از سوم تا سی‌ام آذر ۹۸ در پردیس تئاتر شهرزاد، سالن صنوبر به روی صحنه می‌رود.

هرآئینی درباره این اثر می‌گوید: چهره مرد هنرمند در جوانی برداشتی از رمان جیمز جویس با همین نام است. پنج فصل این رمان با این نمایش روی صحنه می‌رود. این نمایش بی‌کلام است و بیش از شصت صحنه و بیست و چهار نقش دارد که توسط دو بازیگر اجرا می‌شود.

در این نمایشنامه از بخش‌هایی از دیالوگ‌های رمان جیمز جویس استفاده شده است و فضای سیال ذهنی که مختص این نویسنده ایرلندی است در این اثر رعایت شده است.
همه تماشاگران با این نمایش ارتباط برقرار خواهند کرد اما افرادی که رمان را خوانده‌اند دریافت بهتری از این اثر خواهند داشت.
با تمام پیچیدگی‌های رمان شاید اجرا به نظر مخاطب ساده بیاید که این مسئله به عمد بوده و تماشاگر باید این نمایش را با دید مینی‌مال ببیند. (منبع: خبرآنلاین)

داستان چهره مرد هنرمند در جوانی

همانطور که گفته شد نمایشنامه چهره مرد هنرمند در جوانی اقتباسی از رمانی به همین نام از جیمز جویس است که در سال ۱۹۱۶ منتشر شده است. این کتاب، روایتگر ماجراهای پسری را از دو تا بیست سالگی است و در آن به موضوعاتی درباره ایرلند، انسان، کودک، ترس و خدا پرداخته می‌شود.
این اثر به نوعی اتوبیوگرافی خود جویس است.

نویسنده روایت رمان را با ذهنیات استیون ددالوس ادغام کرد و روایتی از دوران کودکی، مدرسه و زمانی که تحت تأثیر کلیسای کاتولیک قرار می‌گیرد و به فلسفه تازه‌ای از خودش می‌رسد، می‌پردازد. جویس در شخصیت اصلی رمان؛ استفان ددالوس، تردید و آشفتگی و پوچ‌گرایی نسل جدید را به تصویر کشیده است.

عوامل تئاتر چهره مرد هنرمند در جوانی

نویسنده، طراح و کارگردان: مصطفی هرآیینی
بازیگران: ایمان صیاد برهانی، محمد برهمنی
مجری طرح: روح الله زندی
سرمایه گذار: مریم افشاری
دستیار کارگردان و برنامه ریز: مصطفی صابونی
دستیار تولید: محسن نجفی
موسیقی: محسن اعتماد سعید
عکاس: شاهین آزما
طراح نور: پدرام رضوانی
طراح گرافیک: مرتضی هرآیینی