به وقت شام نوزدهمین اثر سینمایی ابراهیم حاتمی‌کیاست. داستان فیلم در زمان حکومت و قدرت داعش و در سوریه اتفاق می‌افتد، به همین دلیل اکثر بازیگران این فیلم سوریه‌ای و لبنانی هستند. البته بازیگران اصلی فیلم هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان هستند. «به وقت شام» با سرمایه‌گذاری سازمان هنری رسانه‌ای اوج ساخته شده است. فیلمبرداری این فیلم در یکی از فرودگاه‌های نظامی در تهران آغاز شد و در ادامه در لوکیشن‌هایی مثل شهرک سینمایی دفاع مقدس، پایگاه هوایی شیراز، اصفهان، روستاهای اطراف شهریار و همچنین دمشق پیگیری شد.

درخشش به وقت شام در جشنواره فیلم فجر

فیلم به وقت شام برنده سه سیمرغ بلورین از سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر شد. ابراهیم حاتمی کیا سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. کارن همایونفر نیز برای این فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن شد. سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری نیز به فیلم حاتمی کیا رسید. به وقت شام در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی، بهترین جلوه‌های بصری، بهترین تدوین، بهترین صدابرداری و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران نیز بین نامزدهای دریافت جایزه حضور داشت.

نقد فیلم به وقت شام

«به وقت شام» نیز مثل اکثر آثار حاتمی کیا، فیلم خوش‌ساختی است. در این فیلم حاتمی کیا نیز رویه و منطق قهرمان‌پروری هالیوودی به چشم می‌خورد. «به وقت شام» تمام مؤلفه‌های آثار حاتمی کیا را دارد؛ لحن نیمه‌شعاری، تقابل دو قهرمان از دو نسل مختلف و کارگردانی فنی و قوی. به وقت شام از نظر مسائل فنی گامی رو به جلو برای سینمای ایران محسوب می‌شود. فیلم از نظر صدا و جلوه‌های بصری در سطح بالایی قرار دارد. موسیقی کارن همایونفر نیز حس صحنه‌ها را به‌خوبی به مخاطب منتقل می‌کند. یکی از تصمیم‌های خوب کارگردان، صحبت کردن بازیگران عرب به زبان عربی است، چراکه فضای فیلم را واقعی‌تر می‌کند، البته با توجه به محدود بودن تعداد و طول مکالمات، حواس مخاطب با زیرنویس‌ها از جریان فیلم منحرف نمی‌شود.

از نظر بعضی منتقدین این فیلم در اجرا نسبت به آثار قبلی حاتمی کیا کمی ضعیف‌تر است. در این فیلم اتفاقات مهیجی که در اکشن‌های قبلی حاتمی‌کیا دیده می‌شد کمتر دیده می‌شوند؛ برای مثال در این فیلم خبری از سکانسی مثل سکانس درخشان پایانی «بادیگارد» نیست. همچنین دیالوگ‌های «به وقت شام» مثل دیالوگ‌های «به رنگ ارغوان» یا «ارتفاع پست» جذاب و پرانرژی نیستند.

داستان فیلم

دو خلبان ایران مأمور می شوند تا تعدادی از مردم شهر تدمر را که در محاصره داعش قرار گرفته‌اند، نجات دهند و در حین اجرای این مآموریت با مشکلات و موانع بسیاری روبرو می‌شوند …

بازیگران:

هادی حجازی فر , بابک حمیدیان , پیر داغر , لیث المفتی , خالد السید